Wikileaks sues media chum

Online whistleblowing outfit Wikileaks is suing its media partner, the Guardian.

Wikileaks claimed that a Guardian journalist has negligently disclosed top secret Wikileaks’ decryption passwords to hundreds of thousands of unredacted unpublished US diplomatic cables.

The leak has been known about for a while. The file of unpublished Wikileaks’ material includes over 100,000 classified unredacted cables that were being analysed, by more than over 50 media and human rights organisations from around the world.

Access to the file was possible because of a list of Guardian passwords. The list was being flogged to the great unwashed by a bloke in Germany who is also being sued.

Wikileaks claims that it is releasing US diplomatic cables according to a cunning plan to change the world.

A spokesman said that a “number of human rights groups, including Amnesty International, believe that the co-ordinated release of the cables contributed to triggering the Arab Spring.”

It said that the Wikileaks method involves a sophisticated procedure of packaging leaked US diplomatic cables up into country groups or themes, such as ‘resources corruption’, and providing it to those organisations that agreed to do the most research in exchange for time-limited exclusivity. As part of the Wikileaks agreement, these groups, remove the names of persons reporting unjust acts to US embassies, and feed the results back to WikiLeaks.

It claims that all its careful work has gone tits up thanks to the mistakes of the Manchester Guardian.

Revolutions and reforms are in danger of being lost as the unpublished cables spread to intelligence contractors and governments before the public

Wikileaks has named and shamed the Guardian investigations editor, David Leigh, for allegedly  “recklessly, and without gaining our approval”, disclosing the decryption passwords in a book published by the Guardian.

The book was rushed forward to be written in three weeks — the rights were then sold to Hollywood. It gives an extract from the Guardian book and the passwords.

Wikileaks alleged that the Guardian disclosure was a violation of the confidentiality agreement between WikiLeaks and Alan Rusbridger, editor-in-chief of the Guardian, signed July 30, 2010. David Leigh is Alan Rusbridger’s brother in law.

Wikileaks said that it severed future projects with the Guardian in December last year after it was discovered that the Guardian was allegedly engaged in “a conspiracy to publish the cables without the knowledge of WikiLeaks”.

It alleged that Leigh, without any basis, and in a flagrant violation of journalistic ethics, named Bradley Manning as the Cablegate source in his book. He also secretly passed the entire archive to Bill Keller of the New York Times. This soured a deal that Wikileaks had to publish with the Washington Post.