French firm Amesys provided spy capabilities to Libya

A televised report has landed French telecoms firm Amesys in hot water over links to the Colonel Gadhafi’s spy network.

Eagle-eyed journo Tony Dennis at GoMo News picked out a logo of the French firm that is visible during a BBC report into a spying operation which focused on foreign nationals.

A tour round what is described as the Homeland Security HQ of the besieged Libyan leader shows how his regime conducted geo-locating and call interception on phones both in his country and outside.

As the film tracks along operational charts are visible containing information such as “accuracy around 200 feet, option down to 30 feet resolution” and “possibility to locate any person owning a cell phone in the country even in idle mode”.  Amesys’ logo is clearly visible on the ‘GSM Geolocating’ pages on which this spying information is printed.

Documents of interceptions detail how foreign numbers have been spied on, with many English numbers having apparently been compromised.

Another firm, Trust, also has equipment which appears to be ISDN software set on a table next to a box containing rebel targets for spying.

TechEye has repeatedly attempted to contact media relations at Amesys today but has at this point received no reply.

With Amesys part of Groupe Bull, which has strong ties to the French government, questions have been raised over any knowledge on the part of the French authorities of Amesys’ involvement with Gadhafi’s regime.

Amesys is not the only firm which has been linked with assisting in the enforcing of the autocratic Libyan regime.

The Wall Street Journal accessed a room in which Gadhafi agents spied on emails and discussion by its citizens. It was found that as well as Amesys’  logo, other firms such as Chinese telecoms firm ZTE had provided equipment for the Libyan regime.

ZTE is a firm that TechEye has repeatedly highlighted to the English authorities over domestic security concerns with a deal with BT, though has largely been given the brush off.

It is thought that Libya sought to crack down heavily on online communications as the Arab Spring revolutions raised their heads over the past few months.

One firm Narus denied any sales had been made directly to Libyan authorities.

South African firm VASTech also declined to comment on what appears to be 30 to 40 million minutes of intercepted mobile and landline archived using its equipment.